קורס מד"ר בתצורת MOOC, בהפקת המחלקה לפיזיקה בבר-אילן, הושק בפלטפורמת קמפוס IL

1

משוואות דיפרנציאליות רגילות (מד"ר) משמשות ככלי תיאורי עצמתי למודלים במדע והנדסה, המאפשר לנו להבין ולחזות את התנהגות הפונקציות לפי משתנה יחיד. קורסים העוסקים בנושא זה, נלמדים כקורסי בסיס בתארים ראשונים במדעים מדויקים ובהנדסה, ובהם הסטודנטים לומדים לפתור ולהשתמש במשוואות אלו לצורך התמודדות עם אתגרים שונים ופיתוח מודלים מתמטיים.

במחלקה לפיזיקה בבר-אילן, הקורס הינו קורס חובה לתלמידי התואר הראשון, ונלמד כמעט בכל סמסטר. המחלקה לפיזיקה, בשיתוף האגף ללמידה והוראה, יזמה פיתוח של קורס מד"ר מקוון לחלוטין בתצורת MOOC (Massive Open Online Course), הכולל סרטוני הרצאות, סרטוני תרגול ותרגולים מקוונים. הקורס זמין בפלטפורמת הקורסים המובילה בישראל - קמפוס IL - המיזם הלאומי ללמידה דיגיטלית, המבוסס על הפלטפורמה edX המנגישה לקהלים רחבים למידה, התפתחות וקידום - החל בתלמידי תיכון וסטודנטים, דרך מורים, עובדי מדינה ומחפשי עבודה, ועד אזרחים ותיקים וכל אדם סקרן שמעוניין להרחיב אופקים.

הפלטפורמה מאפשרת ללמוד מכל מקום, בכל זמן ובקצב המתאים, ומכילה את מיטב הקורסים הדיגיטליים ממיטב המוסדות האקדמיים, משרדי הממשלה וגופים ציבוריים נוספים בישראל. 

לפיכך קורס מד"ר המקוון שפותח בבר-אילן מיועד  לא רק לתלמידי הפיזיקה בבר-אילן אלא לכלל הציבור.

קורס זה פותח ביוזמת פרופ' חיים טייטלבאום וד"ר יוסי בן-ציון ובהובלת עינת אברמוביץ' מהמחלקה לפיזיקה. הקורס מכיל 12 יחידות, כאשר היחידות כוללות סרטוני הרצאות, סרטוני תרגולים, סרטוני רקע ותרגילים אינטראקטיביים. הקורס הופק על ידי המחלקה לפיזיקה, אגף למידה והוראה וספקים שונים, בהובלת עינת אברמוביץ מהמחלקה לפיזיקה.

בסמסטר ב' של שנה"ל תשפ"ד הקורס נלמד במחלקה לפיזיקה, בהובלת פרופ' חיים טייטלבאום ופרופ' רוני בארטש, כשלראשונה בפקולטה, היה מקוון לחלוטין. הקורס התבסס כולו על הקורס שפותח עבור פלטפורמת קמפוס IL וכלל למעלה מ-100 סטודנטים.

בתחילת הסמסטר נערך מפגש פתיחה עם הסטודנטים בקורס, בו פרופ' חיים טייטלבאום ופרופ' רוני בארטש סקרו את מבנה הקורס, הציגו את הצוות, והנחו את הסטודנטים לגבי אופן התנהלות הקורס - הסטודנטים התבקשו כל שבוע לצפות בשיעורים ובתרגולים הרלוונטיים, לבצע את התרגילים המקוונים, וגם להגיש תרגילים במסגרת הקורס במחלקה. בסופו של הקורס נציין שלראשונה הסטודנטים נבחנו במבחן אמריקאי.

הסטודנטים בקורס הביעו שביעות רצון גדולה מתצורת הקורס והאופן בו הוא נוהל.