1 מ-25 המאמרים המשפיעים ביותר ב2018

המוח הוא רשת מורכבת המכילה מילארדים רבים של תאי-עצב, נוירונים, כאשר כל נוירון מקושר לאלפי נוירונים אחרים דרך חיבורים הנקראים סינפסות. אלפי האותות הנשלחים לנוירון נאספים דרך מספר  קטן של "זרועות" הנקראות דנדריטים. מאז עבודתו החלוצית של דונלד הב ב-1949 ועד היום, מקובלת ההנחה כי הלמידה מתרחשת במוח ע"י שינוי חוזקי הסינפסות, והנוירון מתפקד כיחידה החישובית הבסיסית. הנחה בסיסית זו מהווה גם את הבסיס לאלגוריתמי בינה מלאכותית ולמידה עמוקה.

בעזרת כלים תיאורטיים וניסיוניים בתרביות נוירונים, קבוצת חוקרים בראשות פרופ' עדו קנטר מהמחלקה לפיזיקה והמרכז לחקר המוח באוניברסיטת בר-אילן, הדגימה שהנחה זו מוטעית.

התגלית החדשה מראה כי תהליך הלמידה מתבצע בדנדריטים, בניגוד להנחה המקובלת כי הלמידה מתבצעת בסינפסות. בנוסף, הלמידה הדנדריטית מהירה משמעותית מתרחיש הלמידה הישן בסינפסות. קבוצת המחקר מסבירה: "האם זה סביר למדוד את איכות האוויר שאנו נושמים על הקרקע בעזרת חיישנים רבים וזעירים אשר נמצאים בראשו של גורד שחקים, או ע"י שימוש במעט חיישנים סמוך לאף? באופן דומה, החישוב יעיל יותר כאשר הוא מתבצע בסמיכות ליחידת החישוב, הנוירון, בעזרת הדנדריטים".

ממצא חשוב נוסף הוא כי סינפסות חלשות, אשר בעבר נחשבו ללא רלוונטיות אע"פ שהן שכיחות  יותר במוח, נמצאו במחקר זה כממלאות תפקיד חשוב ביותר בתפקוד המוח. שינוי מהותי זה בהבנת תהליך הלמידה פותח גם אופקים חדשים לאלגוריתמי למידה עמוקה ובינה מלאכותית וכן להבנת כשלים בתפקוד המוח.

לידיעה מהאתר Medical Xpress