מאמר חדש של ד"ר יוסי בן-ציון והסטודנטית רוני סגל מהמחלקה לפיזיקה
ד"ר יוסי בן-ציון והסטודנטית רוני סגל, יחד עם עמיתים מאוניברסיטאות מובילות בעולם (סין, הודו וארה"ב) פרסמו מחקר פורץ דרך החושף "נקודת עיוורון" עולמית בהבנת נגזרות טריגונומטריות בקרב סטודנטים לפיזיקה ומדעים מדויקים.
המחקר בחן למעלה מ־770 סטודנטים מארבע מדינות – ישראל, ארה"ב, סין והודו – וגילה כי רק כ־26% מהנבדקים ידעו לזהות נכונה שגזירות סינוס וקוסינוס תקפות אך ורק ברדיאנים (ולא במעלות). רוב הסטודנטים (כ־70%) טעו וחשבו ששתי היחידות תקפות באופן זהה.
הממצא המפתיע: כשאותם סטודנטים נתקלו בשאלה פיזיקלית מוכרת – כמו תנועת מתנד הרמוני – שיעור התשובות הנכונות קפץ ל־59%. כלומר, היכרות עם ההקשר הפיזיקלי סייעה להם להבין טוב יותר את ההיבט המתמטי.
המחקר חושף פער אוניברסלי בין הידע המתמטי שמועבר לסטודנטים לבין יישומו בעולם הפיזיקה. ד"ר בן-ציון מציע רפורמה פדגוגית שתשלב הוראת מתמטיקה ופיזיקה באופן אינטגרטיבי — כך שהמעבר מהפורמליזם המתמטי ליישום הפיזיקלי יהיה טבעי וברור יותר.
"המחקר שלנו מראה שהקושי בהבנה אינו תלוי במדינה או בתרבות, אלא נובע מאופן ההוראה המפריד בין מתמטיקה לפיזיקה. זהו אתגר חינוכי עולמי שדורש שינוי תפיסתי בהוראת מדעי היסוד."