מאמר חדש של ד"ר יוסי בן-ציון והסטודנטית רוני סגל מהמחלקה לפיזיקה

🔬 מאמר חדש של ד"ר יוסי בן-ציון והסטודנטית רוני סגל פורסם בכתב העת היוקרתי Physical Review Physics Education Research
 
ד"ר יוסי בן-ציון והסטודנטית רוני סגל, יחד עם עמיתים מאוניברסיטאות מובילות בעולם (סין, הודו וארה"ב) פרסמו מחקר פורץ דרך החושף "נקודת עיוורון" עולמית בהבנת נגזרות טריגונומטריות בקרב סטודנטים לפיזיקה ומדעים מדויקים.
 
📘 על המחקר:
המחקר בחן למעלה מ־770 סטודנטים מארבע מדינות – ישראל, ארה"ב, סין והודו – וגילה כי רק כ־26% מהנבדקים ידעו לזהות נכונה שגזירות סינוס וקוסינוס תקפות אך ורק ברדיאנים (ולא במעלות). רוב הסטודנטים (כ־70%) טעו וחשבו ששתי היחידות תקפות באופן זהה.
הממצא המפתיע: כשאותם סטודנטים נתקלו בשאלה פיזיקלית מוכרת – כמו תנועת מתנד הרמוני – שיעור התשובות הנכונות קפץ ל־59%. כלומר, היכרות עם ההקשר הפיזיקלי סייעה להם להבין טוב יותר את ההיבט המתמטי.
 
📊 המשמעות:
המחקר חושף פער אוניברסלי בין הידע המתמטי שמועבר לסטודנטים לבין יישומו בעולם הפיזיקה. ד"ר בן-ציון מציע רפורמה פדגוגית שתשלב הוראת מתמטיקה ופיזיקה באופן אינטגרטיבי — כך שהמעבר מהפורמליזם המתמטי ליישום הפיזיקלי יהיה טבעי וברור יותר.
 
🧭לדברי ד"ר בן-ציון:
"המחקר שלנו מראה שהקושי בהבנה אינו תלוי במדינה או בתרבות, אלא נובע מאופן ההוראה המפריד בין מתמטיקה לפיזיקה. זהו אתגר חינוכי עולמי שדורש שינוי תפיסתי בהוראת מדעי היסוד."
👏 ברכות חמות לד"ר בן-ציון ולרוני סגל על תרומתם המשמעותית להבנת תהליכי הלמידה בפיזיקה ועל חיזוק מעמדה של בר-אילן בחזית המחקר הבינלאומי בחינוך מדעי!